23 August 2011

Dolu2 kecik Mainan jer Suma nie.Sekarang Tidak Lagi...INsaf!



Dulu2 masa kecik Brani jer main suma Mercun nie..
 Skrang Dah Insaf.. :)

Dulu ada Geng2 abang yg jd klik..
DULU aku geng budak lelaki..
kawan pempuan kurang  (ada la jgk!)
 Abis redah malam semata2 nak main mercun..
Xpkir org jahat,hantu suma..
redah semata2 nak lawan tembak mercun.
 best...
anak2 skrg xmerasai kemeriahan itew..
kan3..

MAsa tuh ada lagi kilang Mercun Haram Bright Sparkles kat Sungai Buloh tuh..
Korang xhengat ker kejadian Gempar Seluruh Negara tuh..
aku baru umur 10thn.. (ingat lg beb!)
Lepas pada tuh, Kerajaan Dah haramkan mercun nie
Tapi masa zaman aku kecik xder plak rasanya kes putus tangan,buta mata
nie suma..
kalau ada pun kes2 terpencil
kalau main mercun,main jer la..

aku xkasi anak2 aku main even bunga api pun..
sedangkan bunga api pun anak bos aku melecur tangan..(skit jer)
bayangkan,
depan mata dia,anak dia tengah main bunga api,tiba2 bunga api tuh kuar 
api..
melecur gak tangan..

nauzubillah..
mintak jauh la anak2 kita dari sebarang musibah menjelang raya..

Kes Kilang Bright Sparkles,Sungai buloh itew....

hasil google aku..credit to cikkukuBesiPenumbuk

ngeri kan...

Semoga kita semua Dilindungi Allah S.W.T..aminnn.

4 comments:

NOR said...

btl tu kak N...ms kecik2 dulu nie la mainannye time raya...thn 1991 sy br 3thn...he3x...=)

Lily@MamaZaraZareef said...

yela..skang mmg dh kurang dh budak2 main bunga api..mcm zara, ada jugak makcik nye belikan arituh..leh main tp ngan syarat with papa or mama lah..=)

Masni Syafie said...

ini la mainan masa raya dolu2..
boleh main, tapi berhati2..

balik nanti nak beli bunga api budak2 jer..xsalah kan..he

ch@ said...

ohooo, kita mmg takut natang ni. bunga api je berani main. Oni langsung tak takut, sebab dia lahir pakcik dia ngn bapak dia main mercun.